Tips voor het verzenden van een persbericht

Hulp nodig bij het schrijven van een persbericht? Met deze tips helpen we je op weg. Of nog makkelijker: gebruik een van onze voorbeeldpersberichten.

Time je verzending slim

Idealiter verstuur je het persbericht ongeveer 1,5 a 2 weken voor de collecteweek. Dan zit je voldoende dicht op de actualiteit, maar kunnen ook lokale weekbladen het nog meenemen.

Stuur (liefst eigen/lokaal!) beeld mee

Stuur een hoge kwaliteit foto mee. Zorg dat er mensen op staan, liefst op een duidelijk herkenbare plek in jouw regio om het lokale karakter te versterken. Vermeld eventueel de credits van de fotograaf. Heb je geen eigen beeld? Dan kun je een van deze rechtenvrije beelden gebruiken.

Voeg een citaat in

Voeg altijd een citaat in van iemand van jouw collecteteam. Je kunt het voorgestelde citaat gebruiken, of deze personaliseren.

Tekst in body (niet in bijlage)

Plak de tekst van het persbericht in de body van de e mail, in plaats van in de bijlage. Zo kan de redactie direct lezen wat het nieuws is.

Wees bereikbaar

Zorg dat je goed (mobiel) bereikbaar bent voor vragen of toelichting.

Stuur een QR-code mee

Je kunt eventueel vragen of de redactie de QR-code van jullie collecteteam bij het bericht wil plaatsen. Lezers kunnen zo direct een donatie doen .

  • Tip: stuur de QR-code niet zomaar mee met het bericht, maar ga in overleg met de redactie of dit een mogelijkheid is. Sommige redacties willen liever geen nadrukkelijk fondsenwervende boodschappen plaatsen in de redactionele katernen.
  • Voorbehoud: uit ervaring blijkt dat de opbrengst hiervan niet erg hoog is. Stel je verwachtingen dus bij. Desalniettemin is elke euro welkom!

Voorbeeldpersberichten


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)