Veelgestelde vragen over afstorten

Afstorten via Geldmaat

Per wanneer sluit de mogelijkheid tot afstorten bij het lokale filiaal of stortingsautomaat van Rabobank?

In de loop van deze zomer (2021) verdwijnt deze mogelijkheid. De bedoeling is dat dit dan wordt overgenomen door Geldmaat. Op de site van Geldmaat kun je de planning per gemeente bekijken. Deze wijzigt nog regelmatig.

Waar en hoe moet ik straks het contante geld afstorten?

Alle stortingen verlopen straks via automaten van Geldmaat.

Hoe het storten precies gaat is verschillend voor teams zonder eigen bankrekening, en teams met eigen bankrekening. Bekijk hieronder de instructie voor jouw team.

Er zijn zo'n 120 collecteteams die een eigen bankrekening hebben. Valt jouw team daaronder? Bekijk het op deze kaart.

Zit er zo’n automaat bij mij in de buurt?

Op de Locatiewijzer van Geldmaat vind je de locatie en openingstijden per type automaat. Let op: niet elke automaat is geschikt voor bijvoorbeeld munten of sealbags. In deze video zie je hoe je de juiste automaat kunt vinden.

Overigens kun je bij de Locatiewijzer van Geldmaat ook filteren op Rabobankfilialen met een afstortmogelijkheid voor munten of biljetten, maar dit worden er steeds minder. Check daarom vooraf of het filiaal waar je heen wilt nog open is.

Is de omgeving van zo’n automaat wel veilig?

De automaten bevinden zich buiten (op straat) of binnen (in een winkel). Dat kan inderdaad onveiliger aanvoelen dan in een filiaal van Rabobank. Tip: ga altijd met z’n tweeën.

Is er ter plekke iemand beschikbaar die kan assisteren bij het afstorten?

Helaas niet. Het personeel van de winkels waarin de Geldmaatautomaten staan zijn niet getraind om te assisteren bij het afstorten. Je kunt wel bellen met Geldmaat via 088 11 04 100.

Bij grote stortingen van muntgeld adviseren we om vooraf contact te zoeken met de filiaalmanager van de Gamma of Karwei waar de muntstortautomaat gevestigd is. Dan kun je aankondigen wanneer je wilt komen storten en advies vragen over welk moment het rustigst is.

Wat doe ik als de automaat vol is?

Geldmaat krijgt automatisch een melding dat de automaat vol is. Wil je weten wanneer de automaat geleegd wordt? Neem dan contact op met Geldmaat via: 088 11 04 100. Je kunt na leging terugkeren en je storting afmaken. Of in de tussentijd bij een andere automaat afstorten.

Alternatieven

De situatie rond afstorten voelt voor ons erg onzeker. We kiezen er dan liever voor om helemaal zonder contant geld te collecteren. Kan dat?

Dat kan zeker. Je kunt er als collecteteam voor kiezen om te collecteren met het collectebord, waarmee je alleen donaties via QR-code ophaalt. We leggen je hier uit hoe dat werkt. Wil je er meer over weten of van gedachten wisselen? Neem gerust contact op met het Servicepunt (020 570 0590) of jouw vaste relatiemanager.

Kunnen we het contante geld bij een lokale ondernemer inwisselen, die vervolgens een bedrag overmaakt naar KWF?

Rabobank heeft aangegeven dat dit niet toegestaan is. Daar zijn diverse redenen voor, bijvoorbeeld:

  • Het is niet meer inzichtelijk waar het geld vandaan komt. Dit is onder andere belangrijk voor het goede doelen keurmerk dat KWF heeft.
  • In het geval dat er beslag gelegd wordt op de rekening, of bij roodstand, is het bedrag niet beschikbaar om over te maken aan KWF.

Kan ik als vrijwilliger het contante geld op mijn persoonlijke rekening storten of thuis houden, en vervolgens het bedrag overmaken naar KWF?

Rabobank heeft aangegeven dat dit niet toegestaan is. Daar zijn diverse redenen voor, bijvoorbeeld:

  • Het is erg fraudegevoelig.
  • Het gaat in tegen de bankvoorwaarden waar KWF zich aan moet houden.
  • KWF of Rabobank zou problemen kunnen krijgen met de toezichthouders.
  • De Belastingdienst kan een storting op jouw rekening zien, en dit kan gevolgen hebben voor jouw belastingaangifte of recht op toeslagen.
  • In het geval dat er beslag gelegd wordt op een privérekening, of bij roodstand, is het bedrag niet beschikbaar om over te maken aan KWF.

Kan KWF waardetransport regelen voor alle teams?

Deze mogelijkheid hebben we onderzocht. Helaas blijkt dit te kostbaar en daarmee onhaalbaar om aan alle teams aan te bieden.

Kunnen we niet overstappen naar een andere bank?

Helaas is dat geen oplossing. ABN-AMRO, Rabobank en ING zijn verenigd in Geldmaat dus daarvoor geldt exact dezelfde situatie. Kleinere banken hebben nog minder landelijke dekking of bieden helemaal geen afstortmogelijkheden.

Kunnen we de bank niet overtuigen de reguliere service open te houden?

We doen hard ons best om de banken te overtuigen dat zij het mogelijk moeten maken voor vrijwilligers om veilig contant geld af te storten op de rekening van een goed doel. Dat doen we met vereende krachten: in samenwerking met de andere collecterende goede doelen, verenigd in Stichting Collecteplan en Goede Doelen Nederland.

Vanuit deze samenwerkingen voeren we continu gesprekken met de betrokken partijen: de banken, betaalvereniging, Geldmaat, waardetransportbedrijf en De Nederlandsche Bank. In de gesprekken wijzen we ze op de dringende problemen die deze situatie veroorzaakt voor goede doelen, en dragen we oplossingen aan. Ook zijn er brieven verstuurd waarin we de noodklok luiden.

Ik heb een ander idee. Hoe kan ik dat met KWF delen?

We staan open voor goede ideeën om het afstorten makkelijker te maken. Heb je een suggestie? Deel het met het Servicepunt via vrijwilligers@kwf.nl of 020 570 0590.

Overig

Hoe houden jullie ons als collecteteams op de hoogte?

  • Via online bijeenkomsten over de voorbereiding voor de collecte. Hierin delen we ook de stand van zaken omtrent het afstorten en kun je al je vragen stellen. Deze bijeenkomst is bedoeld voor bestuursleden, districtscoördinatoren en wijkhoofden.
  • Op 15 juli hebben we per e-mail een update gestuurd over de situatie omtrent het afstorten.
  • De financieel verantwoordelijke per collecteteam heeft thuis een brief ontvangen met een set sealbags en instructies voor het afstorten.


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)