Veelgestelde vragen over winkelbusjes

Winkelbusjecoördinatoren hebben op 3 mei apart bericht gekregen. Op 12 mei is er een online bijeenkomst over de winkelbusjes.
Waarom stoppen jullie met de winkelbusjes?

In winkels betalen de meeste mensen met pin of smartphone. Daardoor loopt de totale winkelbusjesopbrengst steeds verder terug. Bovendien zien we dat er steeds minder vrijwilligers zijn die de winkelbusjes willen coördineren.

Kunnen mensen nog wel contant geld doneren bij een winkel?

Dat kan. Winkeliers kunnen een donatiebox aanvragen via kwf.nl/winkelinactie, de site waarop zij hun actie aanmaken. Na afloop kunnen ze de opbrengst overmaken door een (iDEAL-)donatie te doen op hun actiepagina.

Onze winkeliers willen graag het winkelbusje houden. Dan storten ze de opbrengst zelf op de rekening van KWF. Kan dat?

Helaas niet. Alle winkelbusjes gaan retour naar KWF. Winkeliers kunnen zelf acties starten via kwf.nl/winkelinactie.

Waarom kan een donatiebox wel en een winkelbusje niet?

Bij het afstorten van de opbrengst van het winkelbusje zijn kosten gemoeid. Ook moet de storting administratief verwerkt worden. Bij een donatiebox wordt de opbrengst overgemaakt door een (iDEAL-)donatie te doen op hun online actiepagina.

Hoe kan ik de winkeliers informeren?

Je kunt ze op verschillende manieren informeren. Kies welke manier bij jou past:

  • Telefonisch
  • Via e-mail: gebruik daarvoor deze voorbeeldmail
  • Ga langs en overhandig het bedankkaartje. Deze kaartjes kun je bestellen via vrijwilligers@kwf.nl. Op dit kaartje bedanken we de winkelier, je kunt er een persoonlijke noot op schrijven, en we attenderen de winkelier op de nieuwe manier van geld inzamelen via kwf.nl/winkelinactie.
  • Stuur het bedankkaartje op. Deze kaartjes kun je bestellen via vrijwilligers@kwf.nl. Op dit kaartje bedanken we de winkelier, je kunt er een persoonlijke noot op schrijven, en we attenderen de winkelier op de nieuwe manier van geld inzamelen via kwf.nl/winkelinactie.
Hoe kan ik de winkelbusjes inzamelen en retourneren?

Gebruik de voorbeeldmail (of bel) om de winkelier te informeren over de overstap van winkelbusje naar kwf.nl/winkelinactie. Maak vervolgens een afspraak voor het ophalen van de winkelbusjes. Of ga direct langs de winkel. Spreek af met je collectecoördinator wie van jullie de busjes retour stuurt naar KWF. Je collectecoördinator heeft hierover instructies ontvangen. Die staan ook op kwf.nl/retour.

Wat kan ik winkeliers aanbieden in plaats van het winkelbusje?

Winkeliers kunnen zelf acties starten via kwf.nl/winkelinactie. Daar kunnen ze ook een donatiebox aanvragen.

Is er een bedankje voor winkeliers die altijd een busje hadden staan?

Via vrijwilligers@kwf.nl kun je een set met bedankkaartjes bestellen. Op dit kaartje bedanken we de winkelier, je kunt er een persoonlijke noot op schrijven, en we attenderen de winkelier op de nieuwe manier van acties starten via kwf.nl/winkelinactie. Dit kaartje kun je meenemen en overhandigen als je naar de winkels toe gaat, of je kunt het opsturen.

Hoe kan ik mijn vrijwilligerswerk als winkelbusjecoördinator blijven doen?

Het werk als winkelbusjecoördinator zoals je dat gewend was – het brengen en ophalen van de busjes, het tellen en afstorten – komt te vervallen. Met de overstap naar kwf.nl/winkelinactie kunnen winkeliers zelf een actie organiseren. Wil je hen hierbij helpen? We vinden het erg fijn als je de winkeliers attendeert op het aanmaken van een actiepagina.

We zijn je erg dankbaar dat je je hebt ingezet als winkelbusjecoördinator. Met jouw inzet heb je prachtige bedragen helpen ophalen voor KWF. Als blijk van waardering sturen we je graag een presentje toe.


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)