Veelgestelde vragen over uitvaartcollecte

Uitvaartcollectecoördinatoren hebben op 5 april apart bericht gekregen. Op 13 april organiseerden we een online bijeenkomst voor uitvaartcollectecoördinatoren.
Waarom stoppen jullie met collectebussen bij uitvaarten?

We zien dat de manier van collecteren bij uitvaarten aan het veranderen is naar steeds meer online. Enerzijds omdat vanwege corona een tijdlang maar weinig mensen aanwezig konden zijn bij een uitvaart. Maar ook doordat mensen steeds minder contant geld op zak hebben. Als KWF hebben we daarom in 2021 de in memoriam pagina vernieuwd (zie kwf.nl/inmemoriam). De ervaringen hiermee zijn positief. Waardoor we nu de stap zetten naar volledig online.

Kunnen mensen nog wel contant geld doneren bij een uitvaart?

Dat kan. Vanaf begin april kunnen nabestaanden een donatiebox aanvragen via 020 570 0570. Na afloop kunnen ze de opbrengst overmaken door een (iDEAL-)donatie te doen op hun online in memoriam pagina.

Waarom kan een donatiebox wel en een collectebus niet?

Bij het afstorten van de opbrengst van de collectebus zijn kosten gemoeid. Ook moet de storting administratief verwerkt worden. Bij een donatiebox wordt de opbrengst overgemaakt door een (iDEAL-)donatie te doen op hun online in memoriam pagina.

Hoe kan ik de uitvaartverzorgers informeren?

Je kunt ze op verschillende manieren informeren. Kies welke manier bij jou past:

  • Telefonisch
  • Via e-mail: gebruik daarvoor deze voorbeeldmail
  • Ga langs en overhandig het bedankkaartje. Deze kaartjes kun je bestellen via vrijwilligers@kwf.nl. Op dit kaartje bedanken we de uitvaartverzorger, je kunt er een persoonlijke noot op schrijven, en we attenderen de uitvaartverzorger op de nieuwe manier van uitvaartcollectes via kwf.nl/inmemoriam.
  • Stuur het bedankkaartje op. Deze kaartjes kun je bestellen via vrijwilligers@kwf.nl. Op dit kaartje bedanken we de uitvaartverzorger, je kunt er een persoonlijke noot op schrijven, en we attenderen de uitvaartverzorger op de nieuwe manier van uitvaartcollectes via kwf.nl/inmemoriam.
Hoe kan ik de collectebussen die bij uitvaartondernemers staan inzamelen en retourneren?

Gebruik de voorbeeldmail (of bel) om de uitvaartondernemer te informeren over de overstap van collectebus naar online in memoriam pagina. Maak vervolgens een afspraak voor het ophalen van de bussen. En spreek af met je collectecoördinator wie van jullie de bussen retour stuurt naar KWF. Je collectecoördinator heeft hierover instructies ontvangen. Die staan ook op kwf.nl/retour.

Is er een bedankje voor de uitvaartondernemers met wie ik altijd prettig heb samengewerkt?

Via vrijwilligers@kwf.nl kun je een set met bedankkaartjes bestellen. Op dit kaartje bedanken we de uitvaartverzorger, je kunt er een persoonlijke noot op schrijven, en we attenderen de uitvaartverzorger op de nieuwe manier van uitvaartcollectes via kwf.nl/inmemoriam. Dit kaartje kun je meenemen en overhandigen als je naar de uitvaartverzorgers toe gaat, of je kunt het opsturen.

Wil je ook iets geven? Print dan de oorkonde uit en vul bij Functie in ‘partner in de uitvaartcollecte’. Er kunnen helaas geen kosten worden gemaakt voor een presentje, maar gelukkig zijn er ook andere manieren om onze dankbaarheid te uiten.

Hoe kan ik mijn vrijwilligerswerk als uitvaartcollectecoördinator blijven doen?

Het werk als uitvaartcollectecoördinator zoals je dat gewend was – het brengen en ophalen van bussen, het tellen en afstorten – komt te vervallen. Met de overstap naar kwf.nl/inmemoriam kunnen nabestaanden en uitvaartverzorgers zelf een uitvaartcollecte organiseren. Wil je hen hierbij helpen? We vinden het erg fijn als je de eerste keer samen door het aanmaken van de pagina heen loopt. Zodat ze het daarna zelf kunnen.

We zijn je erg dankbaar dat je je hebt ingezet als uitvaartcollectecoördinator. Met jouw inzet heb je veel mensen geholpen een bijzonder eerbetoon te geven aan overleden dierbaren. Als blijk van waardering sturen we je graag een presentje toe.


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)