Tips voor het schrijven voor social media

Hulp nodig bij het schrijven voor social media? Met deze tips helpen we je op weg.

Social media, netwerksites als Facebook, Twitter, Pinterest, Instragram en LinkedIn, zijn niet meer weg te denken. We delen onze interesses, wat ons opvalt en wat ons bezighoudt met vrienden, bekenden, zakelijke contacten en onbekenden. Dankzij social media zijn er nieuwe kanalen ontstaan voor het verspreiden van nieuws, foto’s en aankondigingen van evenementen. Elk kanaal heeft zijn eigen toegevoegde waarde in het medialandschap. Afhankelijk van wie en wat je wilt bereiken, vormen ze een middel om mensen te inspireren en te activeren.

Posten op Facebook

Facebook is een gigantisch platform met een wereldwijd bereik. Veel bedrijven en actiegroepen hebben daarom een ‘Fanpage’ op Facebook. Een pagina op Facebook is de manier om heel direct met mensen te in contact te komen die geïnteresseerd zijn in het (vrijwilligers)werk van KWF Kankerbestrijding. Je kunt naast je persoonlijke Facebook-pagina dus een Fanpage aanmaken voor een bepaalde actie of vrijwilligersafdeling.

Tips voor Facebook

  • Maak een Fanpage aan. Kies de naam zorgvuldig, want hierop wordt de Fanpage ook in Google getoond.
  • Update één keer in de twee dagen je status. En houd dit vol, zodat je pagina actueel blijft.
  • Stel vragende posts op, zodat mensen zich uitgenodigd voelen om erop te reageren.
  • Bekijk regelmatig de berichtenstroom, die voortkomt uit de activiteiten van je fans. Vind je iets interessants, geef dan een reactie om je betrokkenheid te tonen of klik op ‘Vind ik leuk’.
  • Roep je lezers op om interessante en nuttige posts van jou te delen met anderen, zo vergroot je jouw bereik.
  • Zorg voor een duidelijke omschrijving van je afdeling of actie. Verder kun je tabs inrichten met informatie over activiteiten, donaties of werving.
  • Reageer op comments van anderen op je eigen prikbord. Zorg dat de reacties van jou en anderen zichtbaar zijn.
  • Foto’s, filmpjes of een livechat met een actienemer of collectant zorgen voor meer interactiviteit en betrokkenheid.
  • Is er een evenement of actie, maak die dan via de Event-application bekend.
  • Op zoek naar fans? Communiceer de Fanpage overal. Op je website, in elke nieuwsbrief, via je e-mailhandtekening, of in je updates en biografie op Twitter.
  • Zorg dat afbeeldingen optimaal getoond worden op Facebook door ze op maat te maken. Het ideale Facebook-formaat is 403 x 403 pixels.

Lawaai maken op Twitter

Twitter is een handig instrument om anderen, jouw volgers, op de hoogte te houden van wat er in jouw leven gebeurt én zelf geïnformeerd te worden door de mensen die jij interessant vindt. Met Twitter deel je andere momenten dan met een e-mail, sms of Facebook-post. Je vertelt wat je doet, wat je bezighoudt, wat je opvalt. Op Twitter is ook ruimte om mijmeringen, overpeinzingen te delen of heel gericht vragen te stellen aan ‘iedereen die meeleest’. Het is een goede manier om ook met mensen in contact te komen, die normaal niet zelf jouw website of actie opzoeken. Twitter is bovendien een heel actueel medium.

Tips voor Twitter

  • Maak een account aan en kies een logische, herkenbare profielnaam (bijvoorbeeld kwfdordrecht). Zo word je ook gemakkelijk gevonden.
  • Vul bij ‘bio’ in wie je bent en wat je doet zodat anderen je vinden en volgen. Voeg eventueel ook andere sites toe waar meer informatie te vinden is.
  • Raak bekend met Twitter door eerst een tijdje ‘warm te draaien’. Kijk wat anderen voor tweets sturen en wat er gedeeld wordt, voordat je voor jou interessante instanties/personen gaat volgen.
  • Foto’s en filmpjes kunnen een extra aanvulling zijn bij je tweets.
  • Deel interessante momenten over de actie waar je mee bezig bent. Ook nieuws van anderen kun je onder de aandacht brengen door te re-tweeten (RT) oftewel een tweet te verspreiden onder je eigen volgers.
  • Roep je lezers op een bezoek te brengen aan je (actie)website of om ook in actie te komen voor KWF Kankerbestrijding.
  • Gebruik hashtags (#) voor woorden die de kern van je onderwerp aangeven. Andere gebruikers kunnen daardoor discussies vinden, volgen en erop reageren.
  • Hoe meer je zelf reageert op discussies, hoe meer gebruikers je tweets voorbij zien komen en je zullen volgen.
  • Voeg Vine-filmpjes toe om meer aandacht te krijgen. Deze kun je met een speciale Twitterapp maken.
  • Gebruik de site www.bitly.com om (te) lange URL's in te korten.


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)